ويروسي ,شرکت ,بازاريابي ,محصول ,افراد ,تجاري ,بازاريابي ويروسي ,نشان تجاري ,ارتباط برقرار ,اندازه کافي ,بازاریابی ویروسی ,مشکلات بازاریابی ویر

دلایل محبوبیت بازاریابی ویروسی

دلایل محبوبیت و مشکلات بازاریابی ویروسی

شبکه‌هاي اجتماعي کاملاً به سمت وب حرکت کرده‌اند. اکنون بخش بزرگي از دوستان و اعضاي خانواده هر شخص روي خط است يا به زودي به آن متصل مي‌شود. تماس شخصي بر روي وب تقريباً به صورت رايگان است. هر شخص مي تواند در عرض کمتر از يک روز با صد نفر ارتباط برقرار کند و هر کدام از اين صد نفر نيز به نوبه خود مي‌توانند با بيش از صد نفر ديگر ارتباط برقرار سازند. در واقع هرم ارتباطي مي‌تواند در مدت يک روز ساخته شود، تاثير شبکه نقش مهمي را ايفا می‌کند. همان طور که افراد بيشتري ثبت‌نام مي‌کنند، آنها مي‌توانند با گروه بزرگتري ارتباط برقرار کنند و به زودي تعداد کل به صورت تصاعدي افزايش مي‌يابد.

کارهای شرکتها برای ایجاد انگیزه در مشتریان

  • خدمات يا مفاهيم ارزشمند
  • تشويق مالي (در شکل رقابت و مسابقه یا برنامه‌های حق و حساب)
  • احساس تشخص به علت همراه بودن با نام و نشان تجاري شرکت
  • سرگرمي (انيميشن، کارت پستال و ...‌. )

 

انواع بازاريابي ويروسي

  • ويروسي ارزشي: در اين حالت افراد تجربيات با کيفيت خود را با ديگران سهيم مي‌شوند. فرد "الف" محصولي را امتحان می‌کند و آن را خوب مي‌يابد، پس او به فرد "ب" مي گويد که او نيز اين محصول را امتحان کند. در اين حالت محصولات بايد به اندازه کافي خوب باشند تا منجر به ترغيب افراد شوند. در واقع استفاده از اين جمله که "اين موضوع را براي دوستان خود به‌ صورت رايگان ارسال کنيد" يک محصول را ويروسي نمی‌کند، بلکه آنها فقط به استفاده‌کنندگان اجازه می‌دهند تا درباره محصولات خوب با ديگران صحبت کنند.
  • ويروسي حيله‌اي: افراد به دلايل زيادي‌، از طريق تشويق ديگران سعي در فروش محصول مي‌كنند. فرد "الف" سعي می‌کند تا فرد "ب" را متقاعد کند که محصول را امتحان کند، زيرا ممکن است در صورت استفاده فرد "ب" از آن محصول، فرد "الف" پاداشي دريافت کند. در اين حالت استفاده‌کننده بايستي احساس کند که پاداش ارزشمند است و اين که محصولات به اندازه کافي خوب باشند که براي نارضايتي احتمالي ديگران بتوان ريسک كرد. به عبارت ساده، زماني که محصولات به اندازه کافي با کيفيت نيستند، افزودن پاداش ممکن است منجر به واکنش شديد استفاده‌کننده در برابر فروش شود.
  • ويروسي حیاتی: افراد مي‌خواهند تا در تجربيات خود با کساني شريک شوند که به محصولات معين و ويژه‌اي نياز دارند. فرد "الف" مي‌خواهد در تجربه يك محصول با فرد "ب" شريک شود و فرد "ب" نياز به محصول ديگر دارد و ... نرم‌افزار آکروبات (acrobat) و سايت اي - بي (eBay) مثالهايي از اين دسته‌اند. در اين حالت استفاده‌کننده بايستي احساس كند که آن تجربه و محصول ارزشمند است تا علاوه بر ايجاد تغيير در خود شخص، دليلي براي ارسال آن به ديگران نيزداشته باشد.
  • ويروسي مارپيچي: افراد مي‌خواهند تا در تجربيات شاد، و يا جالب با ديگران شريک شوند. فرد "الف" مي‌خواهد تجربه خود را با فرد "ب" در ميان بگذارد، به خاطر اين که او فکر می‌کند که فرد "ب" نيز آن موضوع را مثل خودش شاد، و يا جالب مي‌داند. ذکر اين موضوع لازم است که محصولات و کالاهاي اجباري مناسب اين طبقه نيستند.
  • ويروسي ناخوشايند: افراد به ديگران درباره تجربيات منفي خود هشدار مي‌دهند. فرد "الف" محصول را امتحان می‌کند و درمي‌يابد که محصول خيلي بدي است سپس او مانع استفاده فرد "ب" از اين محصول مي‌شود. كسي كه محصولاتي با کيفيت پايين ايجاد مي‌کند که مطابق با نظر و سليقه استفاده‌کننده نيست يا محصولاتي که استفاده‌کننده حالت مزورانه‌‌اي را در آن محصول مشاهده مي‌کند، اين نوع ويروس را ايجاد مي‌کند.

نتیجه آن که براي ويروسي ساختن بايستي نوع آن را در نظر داشت. شرکتها بايد سعي کنند تا نيازها و خواسته‌هاي استفاده‌کنندگان خود را شناسايي و براي برآورده ساختن و ارضاي آن نيازها و خواسته‌ها، محصولاتي را ايجاد کنند که منجر به يک تجربه مثبت در استفاده‌کننده شود. مطابق با بررسي‌هاي صورت گرفته به طور متوسط استفاده‌کنندگان بر خط، دوازده نفر ديگر را از تجربه خريد خود آگاه مي‌کنند و اين پويايي، قدرت بازاريابي ويروسي است.

 

مشکلات بازاريابي ويروسي

  • کنترل نام و نشان تجاري: این که شرکت، کنترلي بر روي نام و نشان تجاري خود ندارد. شرکت نمي‌داند که در آينده چه کسي قصد برقراري ارتباط را دارد. در نتيجه، بسياري از پيامها ممکن است توسط افرادي غير از مخاطبان هدف به پايان برسد. علاوه بر اين در بعضي موارد افراد ممکن است، پيام را تعديل يا چيزي را به آن اضافه كنند که اين باعث ادراک متفاوت افراد از نام و نشان تجاري شرکت شود، چيزي که مورد نظر شرکت نبوده است.
  • رشد بدون نمودار (نگاره): بازاريابي ويروسي مي‌تواند به مسيرهاي رشد غير قابل پيش‌بيني منجر شود. اين موضوع که چنين رشدي مورد انتظار شرکت بوده يا خير و اين که حتي اصلاً شرکت خواستار اين رشد بوده يا نه، به درستي مشخص نمي‌شود. چنين مسيرهاي رشدي ممکن است منجر به تغييرات ناگهاني و غير منتظره در مسير استراتژيک شرکت شود که مي‌تواند به صورت معمايي حل نشده در آید.
  • فقدان سنجش و اندازه گيري: شرکت هميشه نمي‌تواند فردي را که پستهاي الکترونيک را دريافت مي‌كند و آنچه را که انجام مي‌دهد، پيگيري کند. در بسياري از موارد مشخص کردن اين که چه افرادي خدمات شرکت را انتخاب کرده‌اند، از طريق تکنيکهاي بازاريابي ويروسي امکان‌پذير نيست.
  • تهديد روابط شخصي: اگراين نوع بازاريابي به صورت ضعيفي عمل کند، اين نوع بازاريابي مي‌تواند در ابعاد وسيع باعث خدشه‌دار كردن موقعيت بازارياب شود. دريافت يک پست الکترونيک تجاري توسط يک دوست به طور ناخواسته، مي‌تواند روابط فرد را با شخصي که اين نامه را برايش ارسال کرده است، تضعيف كند که اين موضوع ممکن است باعث از دست دادن يک دوست و عصبانيت از بازارياب شود که اين پيام ناخواسته را براي فرد ارسال كرده است.

 

برخی راهکارهای غلبه بر مشکلات بازاریابی ویروسی

  • ايجاد نام و نشان تجاري بسيار قوي که تحمل تعبير و تفسيرها را داشته باشد و يا ابداع رهيافت و راهکاري که فاقد نام و نشان تجاري باشد.
  • انتخاب و استفاده کردن از ويروسي که داراي ارزش زيادي است و محدود ساختن روابط.
  • آشنايي و شناخت قوانين و مقررات و آموزش طرفداران شرکت
  • گسترش، تنظيم و هدف‌گيري در مورد ويروسهايي که داراي ارزش هستند.

آنچه مسلم است بازاريابي ويروسي يک هدف نيست، بلکه بخشي از استراتژي جامع بازاريابي شرکت است. در واقع اگر هدف عمده فعاليتهاي پست الکترونيک، ايجاد نام و نشان تجاري است به منظور تحقق اين هدف، مي‌توان از بازاريابي ويروسي استفاده كرد.

نتيجه آن که اگر چه ممکن است شرکتي مهارت و زبردستي خاصي در ارایه پيامهاي مهم را داشته باشد و همه قوانين و مقررات مربوط به پست الکترونيک را نيز در نظر داشته باشد، ولي مهمترين مساله اين است که اگر مصرف‌کننده از سايت بازديد کند و چيزي کمتر از انتظار خود را مشاهده کند، شرکت در امر بازاريابي ويروسي موفق نخواهد شد و بايستي جدي‌تر به اين قضيه نگاه کند.

http://www.mgtsolution.com

منبع اصلی مطلب : بازاریابی مجازی کسب و کار اینترنتی
برچسب ها : ويروسي ,شرکت ,بازاريابي ,محصول ,افراد ,تجاري ,بازاريابي ويروسي ,نشان تجاري ,ارتباط برقرار ,اندازه کافي ,بازاریابی ویروسی ,مشکلات بازاریابی ویر
اشتراک گذاری: این صفحه را به اشتراک بگذارید

آینا گروه : دلایل محبوبیت و مشکلات بازاریابی ویروسی